Wybory Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej w dniu 28 czerwca 2020 r. (I-sza tura)

Wybrane uwagi Ruchu Kontroli Wyborów o naruszaniu prawa wyborczego w trakcie wyborów Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej w dn. 28 czerwca 2020 r. (I-sza tura) na podstawie zgłoszeń do Sztabu RKW oraz pytań wyborców z całej Polski i z zagranicy o interpretację przepisów wyborczych i o prawidłowość działania komisji wyborczych

Nigdy w dotychczasowej działalności RKW nie było aż tak wielu skarg na brak należnego przeszkolenia członków obwodowych komisji wyborczych (dalej: OKW), szczególnie w zakresie postępowania z pakietami wyborczymi. Jest to o tyle dziwne, że pierwotnie wybory zarządzone były na 10 maja 2020 r., a termin zgłoszenia kandydatów na członków OKW upłynął 10 kwietnia 2020 r. Przynajmniej część członków OKW już przed 10 maja br. otrzymała pisemne instrukcje, część brała udział w szkoleniach, część otrzymała materiały szkoleniowe. Od tego momentu upłynęło wiele czasu, trudno zatem oprzeć się wrażeniu, że system szkolenia członków OKW (organizowany przez władze samorządowe) jest fikcją lub że jego poziom jest dalece niewystarczający. O szkoleniach organizowanych przez komitety wyborcze dotarło do nas niewiele informacji. Wolontariusze Ruchu Kontroli Wyborów, którzy uczestniczyli w pracach OKW w poprzednich wyborach, nie mieli, jak się zdaje, większych problemów proceduralnych, to od nich zgłaszano najmniej wątpliwości, niejednokrotnie to oni dzielili się swoim doświadczeniem i wiedzą z pozostałymi członkami OKW. Z zebranych przez Ruch Kontroli Wyborów zgłoszeń wyłania się zatem obraz słabego przygotowania części członków OKW do pełnienia wyznaczonych im ról w komisjach wyborczych, przy czym najbardziej dziwi tu nieznajomość procedury postępowania z pakietami wyborczymi, skoro na to właśnie powinien był zostać położony szczególny nacisk podczas szkoleń lub w materiałach szkoleniowych, ponieważ przygotowywano się pierwotnie do wyborów, mających odbyć się wyłącznie w trybie korespondencyjnym.